lauantai 21. kesäkuuta 2014

Risteilyä Välimerellä osa 2: Italia

Napoli - Italia

Reissumme seuraavana päivänä saavuimme Etelä-Italian suurimpaan kaupunkiin Napoliin. Olimme Hillan kanssa varanneet opastetun retken Pompeijille, jonka jälkeen vietimme loppuajan kaupungilla.

Napoli oli mielenkiintoinen, mutta ainakin siinä kaupunginosassa missä olimme, näytti kaikki olevan aika rempallaan. Kadut olivat todellakin ahtaita, ja pääkadulta lähti joka suuntaan hämäriä sivukatuja, joihin ei kyllä uskaltanut lähteä. Liikenne oli myös aika sekasortoista.

Pizzan sanotaan alunperin olevan keksitty juuri Napolissa, enkä yhtään ihmettele. Söin todellakin elämäni parhaan pizzan siellä, se oli jotain aivan erilaista kuin missään muualla.

Pompeiji

Pompeiji (tai Pompeji, lat. Pompeii) on kaupunki, joka tuhoutui vuonna 79 tulivuori Vesuviuksen purkautuessa. Sieltä on tehty merkittäviä arkeologisia löytöjä esimerkiksi antiikin ajan maalaustaiteesta. On hurjaa ajatella, että Vesuvius on edelleenkin aktiivinen tulivuori, joka purkautui viimeksi vuonna 1944. Se on Euroopan ainoa viimeisen sadan vuoden aikana purkautunut tulivuori.

Pompeiji oli todella mielenkiintoinen ja rauniot upeat. Opastettu kierros todellakin kannatti, muuten siitä ei oikein olisi saanut mitään irti. Raunioissa oli säilynyt hauskoja yksityiskohtia ja samalla sai kuulla, millaista elämää kaupungissa oli eletty. Viimeisessä kuvassa näkyy kipsivalos, joka on tehty raunioihin jääneestä ihmisestä.

Rooma - Italia

Napolin jälkeen saavuimme Civitavecchian satamakaupunkiin, josta lähdimme bussilla kohti Roomaa. Alunperin meidän piti Hillan kanssa lähteä tälle retkelle, mutta hänen sairastuttua lähdin sitten äidin kanssa. No, oli se ihan mukavaa näinkin... :D Kiersimme perusnähtävyydet, eli Colosseumin ja Vatikaanissa Pietarin kirkon. Toki tiesin että Colosseum on suuri, mutta sen valtavan koon tajuaa oikeasti vasta siellä ylhäällä seistessä. Pietarin kirkko oli myös aivan järkyttävän suuri. Ihmisiä sinne jonotti niin paljon, että kirkkoon päästyä se piti vain tungoksessa kahlata läpi, joten ei sitä sen kummemmin ehtinyt jäädä ihastelemaan. Tämmöistä siellä taitaa olla aina.

Kävimme myös syömässä ravintolassa, jossa söin toista italialaista tunnettua ruokaa, pastaa. Se oli hyvää, mutta ei sen pizzaelämyksen jälkeen kyllä tuntunut samalta. Loppupäivän kiertelimme keskustassa ja söimme myös italialaista jäätelöä, joka sekin on omaa luokkaansa. Kaupoissa emme oikeastaan ehtineet käydä. Pikakatsaus Roomaan oli kyllä positiivinen, ja ehdottomasti voisi mennä uudelleen paremmalla ajalla.