torstai 19. kesäkuuta 2014

Risteilyä Välimerellä osa 1: Kroatia ja Montenegro

Viime vuonna olin aika onnekas, kun pääsin ensin kesällä kolmeksi viikoksi Ranskaan ja sitten syyslomalla viikoksi Välimeren risteilylle.

Millainen risteily on muihin matkustustapoihin verrattuna? Mun mielestä oli tosi kiva kokea matkustusta vähän eri tyyliin kuin normaalisti. Risteily on kyllä matkustusvaihtoehdoista helpoin, ei tarvitse kuin illalla mennä laivaan ja aamulla heräät jo uudesta paikasta, olet siellä päivän ja taas yön aikana uuteen paikkaan. Tämä meidän risteilijä oli aika pieni ja eläkeläispainotteinen, joten mitään hurjaa menoa ja meininkiä ei kyllä iltaisin ollut. Eipä se oikeastaan haitannut, kun oli serkku mukana ja päivät mentiin kahdestaan omia menoja. Jos risteilystä jotain miinuspuolia pitää löytää niin ehkä se, että jokaisessa kohteessa on aina päivä aikaa, jolloin ei ehkä kerkeä aivan kaikkea haluamaansa nähdä.

Tuossa on reitti matkastamme. Tosiaan minä ja serkkuni Hilla ei kyllä hirveästi tutkittu etukäteen näitä paikkoja tai muutakaan matkaan liittyen, joten heti Helsingin lentokentällä saatiin passintarkastaja nauramaan... Hän kysyi Hillalta että "mihin oot menossa" johon Hilla ei osannut vastata vaan kaivoi lipun esille ja tarkisti kaupungin nimen (Split) sieltä. Virkailija totes vaan että hyvin menee, kuin ei edes tiiä mihin on menossa... Mun kohdalla se taas nauro ja kysyi, että pitääkö munkin ruveta tarkistamaan mihin oon menossa. Totesin vaan, että samaan paikkaan kuin edellinenkin....

Split - Kroatia

Jep me punapäät

Saavuimme lauantai-iltana Splitiin, Kroatiaan. Keskustassa oli yllättävn paljon porukkaa liikkeellä, paljon nuorisoa ja vähän hämärämpääkin porukkaa... Rantakatu oli kaunis.

Seuraavana päivänä pääsimme tarkemmin tutustumaan kaupunkiin, joka oli täynnä hienoja vanhoja rakennuksia. Rantakadulta pääsi etenemään syvemmälle kaupunkiin kapeita kivikatuja pitkin. Löysin itseni kiipeämästä korkeaan torniin, joka oli ihan kamalaa. Mulla on aivan järkyttävä korkeanpaikan kammo. Näköalat tosin oli kauniit, niinkun tuosta toisesta kuvasta näkee.

Kaupungista löytyi muutama hyvä vaateliike, ja ostinkin muistaakseni Bershkasta jotain. Rahayksikkö kuna tuotti vähän päänvaivaa.

Kotor - Montenegro

Kotor on kaupunki upeassa vuorten ympäröimässä laaksossa. Kiipesimme kävellen ylös tuollaista vuorenrinnettä, ja näköalat oli mielettömät. Kuvasta tulee ensimmäisenä lähinnä mieleen Norjan vuonot. Kuvassa näkyy myös hassu pikku paattimme. Toisaalta risteilijän on pakko olla pieni, koska moniin pieniin satamakaupunkeihin ei isot laivat saa edes tulla.

Kadut olivat ahtaita ja mutkikkaita, rakennuskulttuuri oli vanhaa mutta joukkoon mahtui myös muutama moderni kahvila. Eksyimme jopa jonkinlaiseen kauppakeskukseen, jostai tarttui halpoja meikkejä mukaan. Tuolla ne olivat kirjaimellisesti puolta halvempia kuin Suomessa. Halpaa Milka-suklaata lähti mukaan myös ja kokista: 1,5 l maksoi 1,25 euroa.

Seuraavaksi vietimme yhden kokonaisen päivän merellä. Se sattui onneksi olemaan yksi reissun lämpimimmistä päivistä, jolloin sai rentoutua koko päivän laivan kannella aurinkoa ottaen ja välillä porealtaassa pistäytyen. Illan hämärtyessä olimme aivan Sisilian ja Italian välissä. Auringonlaskun suunnassa häämöttää tulivuori Etna.